Halfvet #163 ― Van AI-middelmaat naar sterk design
Jeroen Disch
K I C K O F F
Erik D. Kennedy was in z’n post Where’s the AI design renaissance? nogal sceptisch over de netto-opbrengst van AI voor de ontwerpwereld. Maar één positieve ontwikkeling die hij benoemt: ontwerpers kunnen sneller dan ooit prototypes maken. Ook het bouwen van eenvoudige, maar echt werkende landing pages, browser-plugins, hobby-apps of portfolio-projecten is nu kinderspel.
Zelf zette Erik die gedachte om in actie: met hulp van AI bouwde hij een kleine, handige tool: een flamenco-metronoom voor gitaristen.
Toen hij helder had welke functionaliteiten de tool moest hebben, vroeg hij Lovable om het te bouwen. Dat leverde een werkend product op, maar het zag er nog vrij basic uit:
Om zo’n goed-genoeg ontwerp om te toveren tot iets echt tofs – daar komen je ontwerpskills van pas! Erik bracht verfijning en gevoel in het visual design en maakte er dit van:
De metronoom is hier te gebruiken.
Hoe zette hij AI-middelmatigheid om in sterk design? Op drie manieren:
Maak je merk voelbaar
Wanneer je ontwerp saai voelt: know thy brand! Zelfs een simpele app kun je een duidelijk merkgevoel meegeven. Erik’s flamenco-metronoom ademt traditie, drama en passie – in typografie, kleuren en iconen. Een sterk merkgevoel maakt een ontwerp menselijker dan AI-output ooit zal doen.
Verzamel wat je mooi vindt
Sla élk ontwerp op dat je raakt. Zo bouw je een persoonlijke bibliotheek vol kwaliteit. Die visuele database voedt je smaak en tilt je werk boven de generieke AI-stroom uit. Zo had hij Louis Fili’s lettertype Montecatini bewaard om ooit te gebruiken en dit was het moment.
Minder interactie = beter ontwerp
Bijna twintig jaar geleden zei Bret Victor het al: ”The whole point of interaction design is to remove interaction”. Vraag iemand niet naar z’n interesses als je dat kunt afleiden uit gedrag op de site; niet naar z’n locatie als je die meestal via het IP-adres kunt raden; niet om z’n creditcardnummer als ‘ie waarschijnlijk al Google Pay heeft. Bij Erik is de metronoom te bedienen met je keyboard ipv met de muis; het afspelen past zich automatisch aan bij een tempo- of stijlwissel; en de BPM wordt onthouden van je vorige sessie.
Kortom: AI maakt bouwen makkelijker, maar goed ontwerp vraagt nog steeds om menselijke smaak, context en gevoel!
R E A D I N G L I S T
Adobe puts AI in everything, everywhere, all at once
Adobe zet de deur open voor andere AI-modellen. Naast Firefly kun je straks in hun apps ook kiezen voor engines van Google, Flux of Black Forest Labs om beeld, video of audio te genereren. En het wordt allemaal een stuk meer conversational: in plaats van door menu’s klikken, geef je gewoon opdrachten in tekst.
Elizabeth Goodspeed on why design studios are making fonts
Zoals zoveel vakgebieden wordt ook letterontwerpen steeds meer gedemocratiseerd. Typetools worden goedkoper, de vraag naar custom fonts groeit en de licenties van grote typefoundries zijn steeds minder aantrekkelijk. Dus ontwerpen bureaus steeds vaker hun eigen lettertypes.
The Majority AI View
Anil Dash verwoordt een gevoel dat veel mensen in de techwereld herkennen, maar dat zelden hardop wordt gezegd. Alsof er een taboe rust op AI-relativisme. “Technologies like LLMs have utility, but the absurd way they’ve been over-hyped, the fact they’re being forced on everyone, and the insistence on ignoring the many valid critiques about them make it very difficult to focus on legitimate uses where they might add value.”
I N J E F A C E
De festival-identity die NAM en Warriors Studio ontwierpen voor International Assembly is steengoed (🙄). De typografie ontstond door in VR letters ‘uit steen te hakken’. Dat handcrafted gevoel sluit goed aan bij het karakter van het designfestival.
Pentagram heeft meer dan 2.000 projecten uit hun 50-jarig bestaan verzameld en met AI ontsloten. Browse door hun rijke archief op pentagram.com/archive.
M U S T
Diederik van de Heg
Diederik is Halfvetter, senior UX designer bij Greenberry, miniatuurschilder en fanatieke Dungeons & Dragons speler.
Serie die ik m’n design-minded vrienden altijd tip:
Common Side Effects op HBO. Wat als er een paddestoel was die elke ziekte kan genezen? Waanzinnige, geanimeerde serie met bijna Ghibli-achtige backgrounds en absurdistische karakters. Zeker een aanrader.
Boek dat ik iedereen kan aanraden:
Design kan zoveel meer zijn dan sexy apps, gebruiksvriendelijke websites of handige producten. Speculative Everything verkent hoe design als tool kan worden ingezet om mogelijke toekomsten te verkennen. Zoals Black Mirror dat doet!
Youtube channel met waardevolle content:
Interior design is ook zeker design. Ik blijf altijd terugkeren naar het kanaal Living Big in a Tiny House. Hoe ze in elke kiertje en naadje een kruidenrek weten te bouwen, blijft me verbazen. Het inspireert me om tijdens het ontwerpen in verstopte hoekjes en kiertjes leuke ‘easter eggs’ te verwerken. Zoals de feitjes in de footer van Invest-NL. Ik ga altijd op zoek naar mijn kruidenrekje. Spreekwoordelijk dan.
A D V E R T E R E N ?
Wil je jouw event, product of vacature onder de aandacht brengen bij duizenden nieuwsgierige creatieven? Plaats een feature in Halfvet!
Halfvet wordt gelezen door 3000+ Nederlandse ontwerpers, art-directors, UX-ers en andere creatieven. Een ambitieuze, leergierige groep die openstaat voor nieuwe ontwikkelingen, producten en carrièrekansen.
T O O L S
Get Illustrations zijn handgemaakte stock-illustraties.
Navbar Gallery verzamelt de beste navigatie design voorbeelden.
Mocku is een AI-powered online mockup generator.
Offline Church is een plek om te genieten van offline rust.
👋
Op 1 december geef ik een leuke workshop voor Cultuurmarketing: Geef je creativiteit een boost met AI. Ben jij een marketing/communicatie-professional in de culturele sector en wil je leren hoe je AI inzet als creatieve sparringpartner, dan is deze voor jou!
Tot over twee weken,
Jeroen.
S U P P O R T
Vond je deze Halfvet waardevol?
Overweeg dan een kleine donatie.
Met jouw steun kan ik Halfvet blijven maken.
Dank! 💙











