Halfvet #162 ― Materialiteit als brand icon
Jeroen Disch
K I C K O F F
Martine Posthuma de Boer restaureert geschilderde decoraties in historische interieurs. Voor haar bedrijf Insitu ontwierp ik het logo. In situ is Latijn voor: ter plaatse, op de oorspronkelijke plek. Want Martine werkt aan schilderingen, goudleerbehang, houten panelen en andere onroerende elementen die vast onderdeel zijn van een historisch gebouw.
Voor het logo liet ik me inspireren door de karakteristieke bogen in de architectuur van de Burcht van Berlage. Dit gebouw (ontworpen door Hendrik Petrus Berlage, bekend van de Beurs van Berlage) is een gesamtkunstwerk. De architectuur is in samenhang ontworpen met het interieur; wandschilderingen, meubels, lampen, klokken en mozaïek vormen één geheel. Alles is speciaal voor die plek ontworpen. Alles is in situ.
Berlage was sterk beïnvloed door meetkunde, maatvoering en harmonie. Hij werkte met eenvoudige, rationele verhoudingen. De bogen uit de architectuur van De Burcht heb ik verwerkt in het logo; ze vormen een onderdeel van elke letter.
Naast het logo ontwierp ik een brand icon dat als visueel element kan worden gebruikt in verschillende uitingen. Ik maakte de beginletter uit het logo ruimtelijk en voerde die uit in verschillende materialen. Materialiteit is essentieel in Martines werk: ze werkt met steen, hout, metaal, chemische stoffen en verf – ambachtelijke en high tech. Het brand icon visualiseert op een architectonische manier de diversiteit aan materialen.
De verschillende brand icons ontwierp ik samen met Midjourney. Met de Retexture feature kon ik de ruimtelijke basisvorm blenden met verschillende materiaalvisual waarbij de vorm van het icoon intact bleef.
R E A D I N G L I S T
Beyond the Machine - Creative agency in the AI landscape
Frank Chimero heeft een aantal legendarische essays op z’n naam staan. En daar voegt hij een nieuwe aan toe. Dit keer over – je voelt ‘m al aankomen – AI. Hij ziet AI niet als een gereedschap maar als een instrument. “Instruments require a performance that relies on technique—the horn makes the sound, but how and what you blow into it matters. (…) Instruments can surprise you with what they offer, but they are not automatic. In the end, they require a touch. You use a tool, but you play an instrument.” Het is een long read, maar absoluut de moeite waard – zeker door de prachtige metafoor met de film Spirited Away aan het eind.
It’s Nice That’s Ones to Watch 2025
It’s Nice That maakte een inspirerende lijst met next generation creative talent from across the globe.
Een nieuwe standaard: de Pitchcode 2025
Pitches zijn bitches – agencies haten ze. Maar ja, je moet je voegen naar de eisen van de opdrachtgever, want voor jou vijf anderen. Gelukkig zijn er nu gezamenlijke afspraken gemaakt binnen de ontwerpwereld. De Pitchcode geeft opdrachtgevers én deelnemende bureaus dezelfde spelregels. Helder, zorgvuldig en fair.
To AI or not to AI
Antropia Studio ging de uitdaging aan: een digitaal platform bouwen met AI. Twee weken lang zwoegen met Claude Code om een werkende website te realiseren. Dat werd een frustrerende shitshow. Leerzaam om te lezen waar het allemaal misging.
I N J E F A C E
Luna Maurer en Roel Wouters trainen een physical intelligence model en roepen iedereen op om trainingsmateriaal aan te leveren: korte filmpjes van hoe objecten en materialen zich gedragen in de fysieke wereld. Geen mensen, alleen materie, beweging en zwaartekracht. Met het model wordt later de film Deep Soup gemaakt. Meedoen? Stuur je materiaal in via deepsoup.io.
Na de verkiezingen zullen er weer veel uitslagen-kaarten verschijnen zoals hierboven links. “Het hele land kleurt PVV”, hoor je dan. Maar dit soort visualisaties suggereren een winner-takes-all systeem en negeren de verschillen in inwoneraantallen per gemeente. Pure misleiding dus.
Creative frontend developer Jeroen Breen ergerde zich hier terecht aan. Hij ontwierp een briljante tool waarmee je verkiezingsuitslagen veel realistischer kunt visualiseren. Op aardverschuiving.nl kun je er zelf mee aan de slag en op Linkedin legt Jeroen z’n tool uit. Hopelijk wordt dit de nieuwe standaard in datajournalistiek!
Studio Kiln ontwierp voor Fellowkids een visual identity rond een set characters met verschillende emoties. Toffe mix van motion, 3D design en y2k.
M U S T
Ilse Schippers
Ilse is Halfvetter en digital designer bij todaytomorrow en wordt enthousiast van het versimpelen van complexe vraagstukken.
Serie die ik mijn vrienden altijd tip:
Ik laat me graag inspireren door kunstenaars die invloeden uit de natuur halen. De immersive installatiekunst van IJslandse kunstenaar Olafur Eliasson inspireert me keer op keer en is om stil van te worden wanneer je er doorheen loopt. Second best is de aflevering The Design of Art in de serie van Abstract waarin Olafur zijn visie deelt.
Meetup die ik vaak bezoek:
Aan het begin van mijn digital design carrière ontdekte ik Ladies That UX – een hele fijne inclusieve meetup community met talks waar vrouwen in UX elkaar inspireren. Hier werd mijn netwerk groter en kreeg ik veel inside information van digital agencies en design-afdelingen van bedrijven. De sfeer is relaxed en het eten is goed ;)
Inspirerend design festival:
Als designer vind ik het belangrijk om mijn skills in te zetten om de wereld wat beter te maken. Het is dus voor mij een feest om naar What Design Can Do te gaan. Het event onderstreept welke belangrijke rol design en designers kunnen hebben op grote vraagstukken in de wereld zoals sustainability, klimaat en consumentisme.
👋
Hay Kranen viert het tienjarig bestaan van De Circulaire, een van mijn favoriete Nederlandse nieuwsbrieven. Hij werkt aan een eenmalige, papieren uitgave van z’n nieuwsbrief. En niet zomaar één, maar een tijdschrift uit de toekomst🔮 Help mee met crowdfunden!
En voor wie studeert: claim het gratis krantenabonnement van DPG!
Tot over twee weken,
Jeroen.
S U P P O R T
Vond je deze Halfvet waardevol?
Overweeg dan een kleine donatie.
Met jouw steun kan ik Halfvet blijven maken.
Dank! 💙

















