K I C K O F F
Ik zit midden in een drukke onderwijsperiode. Bij CMD Amsterdam geef ik tot het eind van het jaar drie vakken: Experimenteren met Interactie, Responsive Multi-Device Design en Vormgeving. Plus stagebegeleiding. Al die nieuwe lessen en ervaringen zijn geweldig, maar ze slurpen tijd. Vandaar deze late Halfvet…
Onderweg naar de HvA luisterde ik naar een gesprek dat Ezra Klein had met Brian Eno. Het interview bleef dagenlang in m’n hoofd hangen. Er kwamen veel thema’s aan bod die ogenschijnlijk weinig met ontwerpen te maken hebben (de fysieke ervaring van muziek, kunst en moraliteit, de waarde van emoties) maar Eno vertelt op zo’n manier dat ik steeds connecties zag met andere terreinen. Een écht inspirerend gesprek dus.
Eno is naast grondlegger van ambient music, ook geestelijk vader van de term generative music. Hij is gefascineerd door het idee dat muziek op onvoorspelbare manieren kan ontstaan binnen een systeem van regels. Ik was dan ook extra benieuwd naar zijn mening over generatieve AI :)
Daar had hij oa. dit over te zeggen:
What seems to have happened in the race for profits is we’ve managed to sidestep the friction that normally comes with things being born into the world. Friction is very important. Friction gives you a little time to see what’s happening. It makes something ease into your life more slowly so you can start to correct it as it’s easing in. I always say it’s like we’ve invented an amazing new type of car that can travel at 750 miles an hour, but we haven’t put any brakes in it because brakes slow down the profits, basically.
When I’m faced with a piece of technology that can do something, I immediately don’t want to know about what it can do. I want to know what it can do that the makers didn’t imagine it would ever be used to do.
I think what bothers me (…) is the possibility of not making a mistake at all, of making things that always come with this professional finished gloss of what a real pop song looks like or what a real picture looks like. And I think that’s lethal.
Dit zijn maar een paar losse quotes; het hele gesprek staat bol van interessante observaties. Het is te beluisteren als podcast, te zien als video of te lezen als transcript.
R E A D I N G L I S T
Where’s the AI design renaissance?
Voor iedereen die bang is dat AI hun werk gaat overnemen (en voor iedereen die hoge verwachtingen hiervan heeft): lees dit stuk. Erik Kennedy kijkt terug op 2,5 jaar AI-hype en vraagt zich af: versnelt AI ons werk nou echt? Verliezen ontwerpers nu massaal hun baan? Is dit de revolutie?
Designing Clarity: Labeling AI in News
De Süddeutsche Zeitung ziet het gebruik van AI onder haar journalisten en ontwerpers toenemen en wil daar open over zijn richting lezers. Het ontwerpteam onderzocht verschillende manieren om AI-gebruik te labelen in de krant. Hoewel het een interessant onderzoek is, vind ik hun oplossing niet werken, zeker niet op de lange termijn. Want een label naast elk artikel waarin AI is gebruikt: hoe strikt hanteer je dat? Geldt het ook voor de onderzoeksfase of voor tekstvertalingen? En AI-gegenereerde beelden volledig afdekken met een watermerk: welke functie heeft het beeld dan nog?
A new (or rather, old) approach to typography on the web
Daybreak Studio ontwierp de website voor Adaline en in deze blog zetten ze uiteen welke typografische keuzes ze daarbij maakte. De case study zelf ziet er minstens zo mooi uit als het ontwerp dat wordt besproken :)
The productivity paradox: why AI won’t speed up creative work
Zorgt AI voor een efficiëntere workflow? Vaak wel; sommige onderdelen gaan echt sneller. Leidt dat ook tot tijdswinst? Niet per se. Dat komt door Jevons paradox, vernoemd naar econoom William Stanley Jevons. In de 19e eeuw ontdekte hij dat zuinigere stoommachines niet zorgden voor mínder steenkoolverbruik, maar juist voor méér. Doordat energie goedkoper werd, breidde het gebruik van stoommachines zich uit naar meer industrieën en toepassingen. Datzelfde effect lijkt ook aan de hand in de huidige automatiseringsgolf door AI.
AI will happily design the wrong thing for you
Volgens ontwerper Anton Sten zit de kracht van AI in het versterkende effect ervan. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken: “If you understand your users deeply, AI helps you explore more solutions. If you have good taste, AI helps you iterate faster. If you can communicate clearly, AI helps you refine that communication. But if you don’t understand the problem you’re solving, AI just helps you build the wrong thing more efficiently. If you have poor judgment, AI amplifies that too.”
I N J E F A C E
Prachtige campagnebeelden voor de lancering van Coloursource, een reeks van 50 soorten gekleurd papier, geproduceerd door James Cropper, de laatste kleurenpapierfabriek van Engeland. De fotoshoot bestond uit niets anders dan papier, visdraad en geduld. Geen AI. Geen CGI. Meer bij Creative Boom.
M U S T
Dimitri van Loenen
Dimitri is Halfvetter en brand designer bij Eight.
Ontwerpbureau waar ik stiekem zou willen werken:
SDL – Stockholm Design Lab. De combinatie van eenvoud en perfectionisme vind ik jaloersmakend krachtige ontwerpen opleveren. Hun werk is een designstatement en tegelijkertijd hyper functioneel.
Design legend die iedereen zou moeten kennen:
De Franse typograaf Roger Excoffon. Zijn letters zijn veelgebruikt en daardoor misschien ondergewaardeerd. De expressie die in de vormen van zijn letters zit vind ik fantastisch. Mijn favoriete ontwerp ooit is de onderkast ‘a’ van het lettertype Antique olive. Zo mooi!
Beste ontwerpadvies dat ik ooit kreeg:
Terugkerend thema is de balans tussen de klant tevreden stellen en je eigen keuzes maken. De kunst is om op de juiste momenten wel of niet te luisteren naar de mening van anderen. Wanneer eigenwijs te zijn, that’s the question.
T O O L S
Aceternity UI is een set van UI componenten, inclusief styling, animatie en code.
Adobe Firefly Boards is een plek voor visuele exploratie en ideation, ondersteund door een keur aan AI-modellen: Google, Luma, Moonvalley, Pika, Runway en natuurlijk Firefly.
Enhancor voegt oneffenheden toe aan AI-portretfoto’s zodat ze realistischer lijken.
Brands Like These verkoopt ‘prefab brand identities’. Interessante en bedenkelijke ontwikkeling, tegengekomen in dit artikel.
Jan is een open-source AI-model dat je lokaal kunt draaien.
👋
Op DDW geef ik samen met Greenberry een workshop over AI & creativiteit (helaas vol), maar volg ik zelf ook een workshop – die van The Hmm: Tracing Patterns Into Noise. Laat effe weten als je ook gaat!
Jeroen.
S U P P O R T
Vond je deze Halfvet waardevol?
Overweeg dan een kleine donatie.
Met jouw steun kan ik Halfvet blijven maken.
Dank! 💙