KICKOFF

Culturele instellingen hebben het niet makkelijk. Overal waar je kijkt, vechten musea, theaters en festivals om aandacht. Hoe val je op in dit visueel geweld? Volgens Thierry Brunfaut van Base Design is er maar één manier: get radical. In deze post deelt hij zijn visie op cultural branding en de manieren om een merk future-proof te maken. En dat gaat verder dan een sterk logo.
Ons brein maakt dagelijks zo'n 35.000 beslissingen en moet daarom informatie vereenvoudigen. Voor culturele instellingen betekent dit dat ze hun mental image moeten radicaliseren om écht te blijven hangen bij hun publiek. Daarvoor noemt Brunfaut vijf strategieën:
Het gebouw als merk: Denk aan het iconische Guggenheim in Bilbao - één blik en je weet waar je bent. De architectuur wordt het gezicht van de instelling.
De kunst definieert het merk: Kijk naar het MoMA, dat direct geassocieerd wordt met moderne kunst en avant-garde. Dit is geen toeval, maar het resultaat van zorgvuldige merkopbouw.
Een unieke ervaring: Het is niet alleen wat je ziet, maar ook hoe je je voelt. Een bezoek aan de Tate Modern in Londen is niet zomaar een uitstapje, het is een beleving. De combinatie van dat rauwe gebouw en vooruitstrevende kunst is precies wat mensen onthouden.
Mensen als merksymbolen: Sommige instellingen, zoals het Musée Picasso, verbinden zich onlosmakelijk met iconische figuren die hun waarden belichamen.
De merkpersoonlijkheid: Niet iedereen heeft een beroemd gebouw of Picassos aan de muur. Maar wat je wel kunt doen, is je persoonlijkheid laten zien. Het MONA in Australië doet dat sterk. Zij omarmen provocatie, eigenzinnigheid en onvoorspelbaarheid. Het resultaat? Een merk dat je nooit vergeet.
Culturele instellingen moeten durven kiezen voor één krachtig mental image. Bij Base noemen ze dit de Power of One: één centraal idee dat alle aspecten van het merk beïnvloedt, van programmering tot logo.
Het hele artikel: How to Brand a Cultural Institution in 2025?
READING LIST

trends.uxdesign.cc
Oh no! Fabricio en Caio stoppen volgend jaar met hun State of UX. Deze essays aan het eind van het jaar waren altijd mooi en scherp geschreven. Maar gelukkig is er nog die van dit jaar – een bitterzoete ode aan verandering. Weer zeer de moeite waard dus allemaal lezen!

Figma’s First Draft AI Feature is NOT what you think
designerup.co/blog/figma-ai-first-draft-feature-rerelease
In de zomer kondigde Figma ‘Make Design’ aan, een AI feature die interface-elementen genereert. Door alle commotie die toen ontstond, besloot Figma het onderdeel aan te passen. Dat gesleutel is klaar en de feature is nu een beta-onderdeel van het programma. Het heet nu ‘First Draft’ en werkt min of meer hetzelfde als voorheen: je genereert er UI-elementen mee. Maar wat blijkt: onder water wordt er niets gegenereerd, maar worden elementen uit een Figma design system gebruikt. Geen generatieve AI dus 🙃

Why is branding rebelling against the old fundamentals?
the-brandidentity.com/insight/why-is-branding-rebelling-against-the-old-fundamentals-along-with-frontify-we-find-the-answers
De titel is een beetje vaag, maar dit artikel gaat over dynamic identities. Het begint met de moeder aller dynamic identities, die van MTV in de jaren ‘80. Maar ze zijn eigenlijk nooit weg geweest, nog steeds worden er prachtige dynamic identities gemaakt. Ik blijf er een zwak voor hebben. 💖

Pantone Color of the Year 2025 - How They Chose the Color
www.wix.com/studio/blog/pantone-color-of-the-year
Je weet dat de oliebollen niet ver weg zijn als Pantone haar Color of the Year bekend maakt. Ik weet het, dit is een marketing-actie van een big tech bedrijf die kleur kapitaliseert en monopoliseert, maar ik blijf het fascinerend vinden hoe ze de zeitgeist proberen te vangen in één kleur. Die van 2025: PMS 17-1230 Mocha Mousse 🟤☕️🍩

How top designers are actually using AI in client work
medium.com/@kshitij16/how-top-designers-are-actually-using-ai-in-client-work-no-bs-edition-4bdc01b20027
Stop met hijgerige hype content op LinkedIn te lezen over hoe AI ons werk ooit zal gaan veranderen, maar lees dit soort blogs! Hier zie je hoe ontwerpers op dit moment AI inzetten voor echt klantwerk. Inspirerend 💡
IN JE FACE

In de vorige Halfvet schreef ik over hoe je met AI illustraties maakt in een consistente stijl. Het werk dat Paula Scher met haar team bij Pentagram voor Performance.gov maakte, is hier een voorbeeld van. Met Midjourney genereerde Paula 1.500 illustraties voor de website en de doorgaans droge, tekstuele rapporten van deze Amerikaanse overheidsdienst. Mooi en goed doordacht voorbeeld van hoe je AI inzet in een branding project. Lees er alles over bij Pentagram of in de nieuwsbrief van Mia Blume.

Kerstcadeau-inspiratie nodig? Check de Gift Guide van The Art of Visual Design.
MUST

Tessa van Balen
Tessa is Halfvetter en freelance motion (+ graphic) designer die opereert onder de naam Tessa Doet.
Mijn manier om inspiratie te bewaren:
Mijn Instagrampagina is niet echt actief maar mijn 'saved' pagina is springlevend. Motion inspiratie vind ik vooral op Vimeo, zoals deze showreel van Dase Boogie. Ik plan af en toe een bingemomentje in om alle nieuwe video's in mijn feed te kunnen bekijken :-)
Portfolio om je vingers bij af te likken:
Mijn helden van Ordinary Folk.
Ideale Spotify-playlist om op te werken:
Geen Spotify maar een YouTube-kanaal van een koffietentje in Japan. De hypeguys/girls motiveren je om lekker door te gaan :-)
POPULAIRSTE HALFVET ITEMS
Het aantal Halfvet-abonnees steeg dit jaar naar 2.500 (een groei van 11%) en ik verstuurde 21 nieuwsbrieven waarin ik in totaal 25.000 woorden schreef. Welke items uit Halfvet klikten jullie het meest aan? Dit is de top 10:

Hay Festival is a charity providing global festivals of stories, ideas, and new possibilities. Wat een mooi visueel idee om een boek en een globe samen te smelten tot een logo. Ook de rest van de identity is spot on.
editbrandstudio.co.uk/work/turning-a-chapter

Erik D. Kennedy schrijft de meest praktische nieuwsbrief over UI design die ik ken: Design Hacks. Elke editie behandelt hij een onderwerp aan de hand van real life voorbeelden en geeft je tips hoe je het in de praktijk kunt toepassen. En altijd enthousiast geschreven.
www.learnui.design/newsletter.html

DesignStudios repositioning for Scott’s Cheap Flights, which changed its name to Going, is expressive and playful and solidifies the platform’s growth into a major player in the travel industry. The hardworking logo captures the unpredictable journey of travel, featuring a “G” with a reverse loop to represent the brand’s unique deal-first approach that begins with finding the lowest price. Set in oblique type, the mark evokes momentum and movement reinforced by an arrow-like stroke ending. The color palette is inspired by the biological diversity of the four hemispheres, its motion principles mimic spinning a globe and picking a travel destination, and its imagery is a mix of illustrations and user-generated content. The identity captures Going’s role in fostering adventurous and inquisitive travel.
www.design.studio/work/going

7️⃣ Seven visual trends and how they’ll unfold in 2024
It’s Nice That wijst een aantal ontwikkelingen aan die dit jaar best wel eens groot kunnen worden. Of niet natuurlijk.
www.itsnicethat.com/features/forward-thinking-visual-trends-080124

6️⃣ The GOODList Freelancer Rates Report
Benieuwd naar de gemiddelde freelance uurprijs van ontwerpers in Amsterdam? The GOODList onderzocht wat ontwerpers hun klanten rekenen, in verschillende Europese steden en voor uiteenlopende disciplines, van grafisch ontwerper tot creative director en van motion designer tot strateeg.
www.linkedin.com/posts/thegoodlist_the-goodlist-freelancer-rates-report-2023-activity-7137790006433079296-_JmB

Studio Kiln was tasked with developing an identity for the Royal Television Society’s Cambridge Convention that evokes the Society’s theme of “Too Much to Watch” without feeling pessimistic or anxiety-inducing. The logo leverages colorful, inflated bubble letterforms arranged so tightly that each letter is competing for space and attention—not unlike the continuous flow of content clamoring for our increasingly fragmented attention. Complex motion designs based on a physics simulation only add to the effect—with bespoke rendering technology to manipulate the letterforms at random.
www.studio-kiln.com/project/rts-cambridge-convention-2023
Vanaf het moment dat ChatGPT werd gelanceerd (nu een jaar geleden) worstelt het schoolonderwijs met de vraag hoe ze moet omgaan met deze AI-tool. Volledig verbannen, of juist vrij laten, of onder bepaalde voorwaarden? Ik werd gewezen op een fantastische explainer van Vox die alle dilemma’s op een rij zet. En aangezien ik op dit moment extra geïnteresseerd ben in het onderwijs, spitste ik mijn oren. De video is niet alleen interessant voor docenten; er is ook een link met UX-design.
https://www.youtube.com/watch?v=bEJ0_TVXh-I

Een voorbeeld van design dat is geïnspireerd op de fysieke wereld, is de website van Daylight. Scroll maar eens door hun goddelijk ontworpen onepager. De header verandert van ochtend naar avond, inclusief de schaduwen die meebewegen. En verderop valt de schaduw van een boom óver de foto’s heen. Wauw, impressive!
daylightcomputer.com

2️⃣ Raken we door kunstmatige intelligentie allemaal onze baan kwijt?
Gaat AI mijn werk als ontwerper overnemen? Die vraag zal de afgelopen tijd vast ook door jouw hoofd zijn geschoten. Maurits Martijn van De Correspondent schreef er een uitgebreid artikel over.
decorrespondent.nl/15211/raken-we-door-kunstmatige-intelligentie-allemaal-onze-baan-kwijt/2dfc09f4-b83d-0905-1bf6-7ecf7e0a661e

1️⃣ Visual design rules you can safely follow every time
Anthony Hobday is een autodidact product designer uit Engeland. Hij heeft zichzelf UI design geleerd door obsessief het werk van topontwerpers te bestuderen. Op Youtube reviewt hij hun design en de regels waar good design op is gebaseerd bespreekt hij op z’n blog. Een van z’n leukste artikelen is Visual design rules you can safely follow every time. Het is een verzameling van 25 basisregels voor UI design. Eenvoudige principles, zoals: container borders should contrast with both the container and the background.
anthonyhobday.com/sideprojects/saferules
TOOLS

Superstudio
Figma to AI Code zet je Figma-designs om in hoge kwaliteit code.
Supermotion maakt video mockups.
Understanding Accessibility verzamelt alle principes en regels rondom toegankelijkheid.
Templates for Figma Slides zijn handige, mooie templates voor Figma Slides 🙂
Color Buddy helpt bij het maken van kleurpaletten voor data visualisaties.
Superstudio is een AI image generating tool voor ontwerpers.
👋
Pssst! Norday zoekt een Senior Digital Designer. Werken aan zinnige zaken bij een van de beste en leukste bureau’s van Nederland: geloof me, dit wil je.
Tot over twee weken bij m’n jaaroverzicht!
Jeroen.
Vraag het Halfvet
Heb je een vraag over digital design? Met Halfvet GPT doorzoek je mijn hele nieuwsbrief-archief, van 2018 tot nu. De bot is getraind op alle artikelen, tools, cases, fonts, identities en websites die ooit in Halfvet stonden.