Halfvet #121
Climbing the Ladder of Abstraction
KICKOFF
Amelia Wattenberger
Er zijn grofweg twee doeleinden waarvoor AI kan worden ingezet: automation en augmentation. Bij automation neemt AI saaie taakjes uit handen van gebruikers, zoals berekeningen maken of informatie in tabellen knippen/plakken. Bij augmentation (“toegevoegde waarde”) zorgt AI voor nieuwe inzichten door bijvoorbeeld informatie op een andere manier te visualiseren.
Climbing down the ladder of abstraction
Als je een appartement zoekt dat betaalbaar is, over goede wifi beschikt en op loopafstand van een bepaalde plek in de stad ligt, dan is het een hele zoektocht om tussen alle opties de beste te vinden (bovenste visual). AI kan daarbij helpen door niet-relevante informatie weg te laten, appartementen van verschillende websites te verzamelen, of informatie zo te visualiseren dat het meteen duidelijk is wat de beste optie is (visuals daaronder).
Dit is een zeer krachtige manier van augmentation. De komende tijd zullen we hier meer toepassingen van zien! Check de hele talk van Amelia – echt de moeite waard:
READING LIST

trends.uxdesign.cc
Ook dit jaar is The State of UX weer een absolute must read voor iedereen die wil weten hoe de vlag erbij hangt in designers world. Samengevat in ‘Late-stage UX’ wordt er een wereld geschetst die gekenmerkt wordt door market saturation, heavy focus on financial growth, commoditization, automation, and increased financialization. Vrij donker beeld dus, maar met genoeg handelingsperspectieven voor ontwerpers. Prachtig document.

The art of prompting: An introduction to Midjourney
www.14islands.com/journal/the-art-of-prompting
Midjourney is wat mij betreft de beste image generator van het moment. Maar hoe je goede prompts schrijft is soms best lastig. Deze tutorial leert je de basics én meer!

reiinamoto.substack.com/p/the-changing-role-of-design
Rei Inamoto ziet dat veel ontwerpbureau’s veranderen in transformation consultancies, dat Design Thinking als methode op z’n retour is en dat AI ervoor zorgt dat veel niet-ontwerpers gaan ontwerpen. De ontwerpwereld dreigt een grijze massa te worden waarin iedereen elkaar nadoet en op veilig speelt. Tijd om creativiteit weer centraal te zetten!

www.lukew.com/ff/entry.asp?2037
AI als hulpje voor gebruikers kan zich op verschillende manieren manifesteren in de interface. Luke Wroblewski beschrijft er drie:
Onzichtbaar
Prompt + resultaat
Suggesties
Welke uitingsvorm het beste past, hangt af van het digitale product. Niet alles hoeft dus een prompt te zijn! Ik zie bijvoorbeeld verschillende scenarios voor hoe Figma AI kan inzetten als companion, en suggesties geven vind ik dan veel natuurlijker dan prompting.

matejlatin.com/blog/designer-layoff-stories
Matej Latin werd op een nogal nare manier ontslagen bij het ontwerpbureau waar hij werkte als product designer. Hij zag dat ‘ie niet de enige ontwerper was wiens contract om een vage reden niet werd verlengd en ging onderzoek doen naar waarom en hoe vaak dit gebeurt. Het resultaat is deze post met layoff stories. Sad but true.
MIJN TALK OVER AI

AI gaat de ontwerpwereld radicaal veranderen. Maar wat wordt de invloed op het creatieve proces? Hoe evolueert de rol van ontwerpers? En waarom blijft menselijke visie, emotie en intuïtie onmisbaar?
In mijn talk (circa 1,5 uur) presenteer ik best practices, recent onderzoek, praktische tools en persoonlijke ervaringen over het gebruik van AI in de dagelijkse ontwerppraktijk. De presentatie is interessant voor iedereen die werkzaam is binnen grafisch ontwerp, UX/UI design, marketing of branding, ongeacht of je een doorgewinterde ontwerper, enthousiaste student of ervaren docent bent.
Wil je jouw team ook voorbereiden op het werken met AI? Ik kom graag langs om jouw ontwerpbureau, marketingafdeling, opleiding of in-house designteam te inspireren!
IN JE FACE

Soms zie je custom typefaces, speciaal gemaakt voor één bedrijf, en denk je: was dat echt nodig? Was er echt geen bestaand lettertype te vinden die precies hetzelfde doel kon dienen? Maar soms voegt het werkelijk iets toe aan de merkidentiteit. Zoals bij Reddit. Geweldige vondst van Pentagram die de restyling deed.

Build in Amsterdam ontwikkelde een interessante omnichannel e-commerce platform voor Ace & Tate. Uitgangspunt is dat de online ervaring zoveel mogelijk overvloeit in de fysieke winkelervaring. Dat doen ze oa. met verschuifbare panelen; fysiek en digitaal. Mooi uitgevoerd 👌
MUST

Eddy Koek
Eddy is Halfvetter en senior motion designer bij Momkai.
Youtube channel met waardevolle content:
De documentaire over de productie van de videogame Psychonauts 2 van Double Fine Productions is erg inspirerend om naar te kijken, ook als je niets hebt met videogames. Over een tijdsbestek van zeven jaar geeft de docu een intiem beeld van de dynamiek binnen een creatief team. Zowel de ups en downs die komen kijken bij de productie van een videogame onder tijdsdruk worden daarbij ongecensureerd in beeld gebracht.
Ideale Spotify-playlist om op te werken:
Jaren geleden maakte ik een playlist die ik ‘Inspiration’ noemde. Het is inmiddels een fraaie collectie met van alles en nog wat, die ik vaak beluister tijdens het werk.
Mijn go-to website voor UI inspiratie:
De website van Codrops en de daarbij horende nieuwsbrief The Collective is een rijke bron aan inspiratie op het gebied van front-end UI animatie en interactie. Het onderdeel ‘Playground’ laat sandbox demo’s zien van bepaalde animatie en interactie concepten, inclusief link naar de broncode op GitHub.
POPULAIRSTE HALFVET ITEMS
Uit de 20 Halfvets die ik het afgelopen jaar verstuurde: welke items klikten jullie het meest aan? Dit is de top 10:

iA Presenter is de onlangs gelanceerde tool waarmee je presentaties maakt, op een verrassende, andere manier dan je gewend bent. Het is van dezelfde makers als iA Writer. Bij het ontwerpen van de identity van iA Presenter was het belangrijk om het visueel te laten aansluiten bij iA Writer, maar het ook genoeg eigenheid te geven. Of ze daar in zijn geslaagd en welke krankzinnig lange route ze hebben afgelegd, lees je in deze case study.
ia.net/topics/design-takes-time

Als je zoekt naar afbeeldingen over kunstmatige intelligentie, vind je steeds dezelfde clichématige sci-fi-beelden. Blijkbaar is het lastig om het onderwerp op een menselijke en realistische manier te visualiseren. Better Images of AI verzamelt alternatieven die bovendien gratis zijn te gebruiken.
betterimagesofai.org

8️⃣ Modern iOS Navigation Patterns
Ontwerpen voor apps lijkt voor het grootste deel op ontwerpen voor websites, maar er zijn een paar duidelijke verschillen, vooral qua navigatie. Ook lijsten (table views), date pickers, switches en notificaties zijn anders. Ik heb zelf niet heel veel ervaring met app-design; de grootste waar ik aan werkte was de app van De Slimste Mens, zo’n twee jaar geleden. De komende tijd gaan we bij Bravoure een app ontwikkelen voor een device dat de luchtkwaliteit in ruimtes meet, dus ik las met gespitste oren (ogen?) Modern iOS Navigation Patterns van Frank Rausch.
frankrausch.com/ios-navigation

Google heeft z’n carousel-element in Material Design gerestyle’d. Interessante ontwerpkeuzes. De interactie en motion ogen nice. Ze leiden alleen nogal af van de foto’s zelf, waar het uiteindelijk toch om gaat. Komt ook door die gigantisch afgeronde hoeken.
material.io/blog/material-3-carousel-research-design

6️⃣ TIN’s identity for Rock Werchter
Rock Werchter is in het nieuw gestoken door ontwerpbureau TIN. De stijl tintelt en bruist in kleur en animatie. Maar de show wordt gestolen door het custom lettertype, gemaakt in samenwerking met letterontwerper Edgar Walthert. Onder- en bovenkast door elkaar waardoor het stevig én zacht voelt, en een paar hele mooie glyphs (check de gelijkenis tussen de a en de y). Dit is hoe je typografie laat rocken voor je merk!
the-brandidentity.com/project/tins-identity-for-rock-werchter-channels-the-festivals-unrivalled-atmosphere-and-50-year-legacy

Jones Knowles Ritchie is een global branding agency die je misschien kent van hun restylings voor Burger King en Dunkin’. Samen met Ipsos hebben ze onderzoek gedaan naar de effectiviteit van brand marketing. Het document Be Distinctive Everywhere is daar het resultaat van.
Ik kan het doc zeer aanbevelen. Niet zozeer vanwege het cijfermateriaal (ze berekenden dat slechts 15% van de assets die een merk inzet echt onderscheidend is, wat neerkomt op $4 biljoen aan verspilde marketing elk jaar – tja…), maar vanwege de geweldige uitleg over hoe de verschillende onderdelen van branding werken voor je merk.
www.canva.com/design/DAFlyuy5-Zs/RQaK3mJw-g2F4rtadDZ1_A/view

Laatst viel mijn oog op een schitterende rebranding. Het was voor Feeld, een dating app “for everyone to express and explore gender, sexuality, and desire outside of existing blueprints.” De app bestaat al 10 jaar en is nu in het nieuw gestoken door Made Thought.
Ik hou van identities die het merk een eigen persoonlijkheid geven en waarbij alle onderdelen elkaar versterken. Die van Feeld is er zo een. Alles ademt fluidity, warmte en tactiliteit.
www.madethought.com/work/feeld

3️⃣ To rebrand or not to rebrand?
Wanneer is een rebranding nodig? In principe nooit, volgens Rei Inamoto. Tenzij er een change in the business, change in the product of change in the market is. Hij bespreekt vier geslaagde rebranding cases en ik ben het helemaal eens met z’n analyse.
uxdesign.cc/to-rebrand-or-not-to-rebrand-e375d686b662

2️⃣ Five typography trends set to make waves in 2023
Kei-inspirerend overzicht van wat er in type land speelt en wat eraan komt. Exciting times! ✨✨✨
www.itsnicethat.com/features/forward-thinking-five-typography-trends-graphic-design-040123

Wauw wauw wauw wat een dikke case is dit: de identity voor Mountain Hardwear (een Amerikaanse outdoor shop), ontworpen door Gretel. Kern is de moer uit het bestaande (en iets getweakte) logo, dat is verwerkt in grafische elementen en een custom font. Alles versterkt elkaar: het felle geel, de rauwe animatiestijl, de dynamische fotografie en de stoere typografie. Heer-lijk.
gretelny.com/mountain-hardwear
TOOLS

Endless Tools
Photoroom is een image editor met AI-powers.
All Midjourney Commands in a Cheatsheet is een handig naslagwerk als je alles uit je Midjourney prompts wil halen.
Magnific AI kan beelden oppoetsen en upscalen.
Recraft genereert images in vector.
Stable Video Diffusion genereert bewegend beeld.
Endless Tools is een 3D tool die er zeer veelbelovend uitziet 😲
👋
Tot over twee weken bij m’n jaaroverzicht 👀
Jeroen.

