Halfvet #12 – Instant Cult Classic
KICKOFF
Het tweede nummer van Cult Classic Magazine is uit (in drie cover-varianten). Het eclectische ontwerp is van Fisk Studio en veel oldskool technieken komen langs: risoprinting, drukveredeling, custom type en verschillende soorten papier. De typografie komt veelal van Future Fonts, de foundry die beta-versies van experimentele lettertypes aanbiedt. Awesome.

Meer over Cult Classic bij It's Nice That.

READING LIST
Fluid Typography and the Creation of Typetura →

New Logo for Zara → — www.underconsideration.com
Zara heeft een nieuw logo en ik dacht eerst dat het juiste font niet was geladen. Brand New recenseert het gedrocht. Lees ook de comments (waaronder deze getweakte versie van het nieuwe logo die al zoveel beter is) en de tweet van Erik Spiekermann.

The digital handbook for agency people → — fakeit.digital
Hét digital design agency handboek.
De beïnvloeding van ons brein door de juiste triggers →
In deze podcast over neuromarketing is Paul Smit te gast. Hij betoogt dat effectieve communicatie al onze drie hersendelen iets moet bieden: ons reptielenbrein (die wil een routine), ons zoogdierenbrein (die wil iets waardoor pijn of moeite kan worden vermeden) en de neocortex (die wil een verklarend, rationeel verhaal).

Dazzling, Blocky Book Covers Designed for Amazon, Instagram → — www.vulture.com
Waarom zien boekomslagen er these days zo uniform uit (grote typografie, contrastrijke kleuren, illustratief)? Juist, ze moeten in klein formaat opvallen op Instagram en in Amazon-thumbnails.

Graphic Design Archive → — webflow.com
De content is nog wat mager, maar dat wordt hopelijk nog uitgebreid, en dan is het een leuk overzicht met key moments in grafisch ontwerp.

IN JE FACE

De nieuwe site van Lowlands staat live en de visual identity die Hansje van Halem een paar jaar geleden ontwierp komt op stoom. In printuitingen blijven de stijl en typografie voor mij levenloos, maar in de hallucinerende animaties komt alles helemaal tot leven.

In de serie Speculations van Sarah Meyohas staren twee spiegels elkaar aan.

Eén item op de bucket list van ontwerpduo NovemberBravo kan worden afgetikt: het tunen van een cementwagen. Van Kijlstra Betonmortel kregen ze een blanco cementwagen én carte blanche.

MUST: VINCENT MEERTENS

① MUST READ: The 4-Hour Work Week – Sinds de publicatie van dit boek in 2007 is er een ware hype ontstaan (en ook veel kritiek geweest). Ik lees het nu pas en kan het van harte aanbevelen vanwege de waardevolle inzichten over hoe je beter kan werken en slimmer kan omgaan met je tijd.
③ MUST USE: Pocket – Ik probeer graag nieuwe apps en tools uit, maar er zijn er maar heel weinig die het langer dan een paar maanden vol houden. Mijn twee favorieten zijn: Notes app, de meest basic app voor mij dagelijkse to-do lijstjes, notities of boodschappen, en Pocket om artikelen en linkjes in op te slaan om ze later te lezen.
Vincent Meertens is grafisch ontwerper bij cometa.cc + vincentmeertens.com + outlined.cc.

TOOLS

TypePhase
Palette is een fantastische UI color tool. Uitleg over het gebruik vind je hier.
Teleprompt is een teleprompter die meescrollt met je stem.
Mixkit deelt gratis do whatever you want videos.
WOWA deelt gratis do whatever you want music.
Programming Fonts is een showcase van lettertypes die ideaal zijn om mee te coden.
Kit is een platform waar makers hun setup delen. Herstel: Kit is een manier van Amazon om referrals te zaaien.
Rotato verwerkt je app design in animerende 3D mockups.
Really Good Chatbots verzamelt voorbeelden van... really good chatbots.
Phase is een variable font dat met voice is te beïnvloeden.
Deel me.
Afgelopen jaar ben ik met Halfvet begonnen en in een paar maanden tijd groeide het ding tot zo'n 350 abonnees. Super dat je aan boord bent! Mocht je iets willen terugdoen, verspreid Halfvet dan onder je design minded vrienden. Daar help je me echt mee. Stuur ze naar halfvet.nl of Insta. DANK!
Jeroen.


