KICKOFF

Swag
Pepsi heeft een nieuw logo. Het ziet er retro en nogal stijf uit, als je het mij vraagt. De kleuren zijn zwaar en het doet me (te veel) denken aan Amerikaanse gas stations van honderd jaar geleden. De “P” is net te veel uitgezakt en de “I” onnodig schuin afgesneden.
Het grijpt duidelijk terug op eerdere versies:

In de ‘evolutie’ van het Pepsi-logo is de tijdsgeest goed af te lezen, net als de grafisch ontwerptrends van de betreffende periode:
1898–1949: handgeschreven
1950–1986: modernistisch
1987–1997: stoer, met NASA-letters
1998–2007: dynamisch en 3D
2008–2022: flat design
2023: retro
Meer over de rebranding is te vinden bij Brand New, die schreef een uitgebreide review.
Toen het 2008-logo werd gelanceerd, maakte iemand een meme die me altijd is bijgebleven. Iedere keer als ik het logo zie, moet ik hier aan denken:

Afgezien van deze associatie, vind ik het 2008-logo niet echt geweldig. Te vlak en te weinig verbinding met eerdere logo’s. Maar dat zag het ontwerpbureau destijds heel anders! Als je hun rationale over het logo leest, dan hebben we te maken met een meesterwerk.
Merkenbureau Arnell kreeg in 2007 de opdracht om Pepsi te rebranden, voor zo’n 1 miljoen dollar. Het concept van de nieuwe identity hebben ze verwoord in een werkelijk krankzinnige merkpresentatie. Het document (weliswaar een work in progress versie) is in 2009 door iemand gelekt en op Reddit gezet. Veel mensen dachten dat het een hoax was.

Hier is over nagedacht
De rationale is zó vergezocht, hoogdravend en over de top – het is pure graphic design comedy. Vanalles wordt uit de kast getrokken om de logica achter het logo te verklaren. De Gulden Snede, Leonardo da Vinci, de magnetische aardvelden, het uitdijden van het universum, de relativiteit van ruimte en tijd – het gáát maar door. Hi-la-risch om te lezen, dit is historisch goud!
READING LIST

bootcamp.uxdesign.cc/adobe-firefly-an-ai-image-generator-de2013f9d3cf
AI is al lange tijd onderdeel van Adobe’s software. Maar met Firefly gaan ze echt vlammen. Heel gaaf dat ze hebben gekozen voor ethical AI: hun model is getraind met rechtenvrije beelden, zoals hun eigen Adobe Stock en openbare beeldbanken.

How Leaders Can Get the Feedback They Need to Grow
hbr.org/2023/03/how-leaders-can-get-the-feedback-they-need-to-grow
Veel bruikbare tips voor iedereen met een leadership functie, over hoe je feedback organiseert. Ook ik heb werk aan de winkel.

The End of Front-End Development
www.joshwcomeau.com/blog/the-end-of-frontend-development
Josh Comeau bespreekt de angst van veel collega-developers die vrezen dat hun werk overgenomen gaat worden door AI. Volgens hem is die angst ongegrond als je kijkt naar de effecten van nieuwe technologieën in het verleden.

supervision.beehiiv.com/p/moe-van-ai
Ook zo moe van die eindeloze stroom aan nieuwe AI-toepassingen? Laurens Vreekamp wel en ik voel met hem mee. Hij schrijft erover in de nieuwe Super Vision, z’n AI-nieuwsbrief voor creatieven. Hij komt met zeven geruststellende ontwikkelingen. Zeer de moeite van het abonneren waard.
IN JE FACE

We Present heeft een mooi portret gemaakt van remix kunstenaar Ian Woods. Hij maakt z’n collages door twee foto’s op een lichtbak te leggen, een patroon erop te tekenen en die uit te knippen. Handwerk dus en dat voel je.

Als je text2img-generators beelden van professionals laat genereren, blijkt minder dan 20% vrouw. Om deze bias aan de kaak te stellen, maakte TEDxAmsterdam Women de website Miss Journey. Prachtig ontworpen door ACE.
MUST

Elmar Kruitwagen
Elmar is Halfvetter en Creative Director bij Digital Natives.
Museum dat weinig mensen kennen maar zeer de moeite waard is:
De Pont huist in een prachtige, oude textielfabriek in Tilburg. Hier ervaarde ik als tiener hoe magisch kleur kan zijn (Anish Kapoor / vaste collectie). Recentelijk: weleens een band 6 uur lang hetzelfde nummer horen spelen? (Ragnar Kjartanson).
Talk die indruk op me heeft gemaakt:
Boek dat ik iedereen kan aanraden:
Dark Matter and Trojan Horses: A Strategic Design Vocabulary gaat over het groeiende belang van de rol van strategic designers in hedendaagse, complexe vraagstukken, die meer en meer over systeemdenken gaan. Nog steeds relevant.
JOBS


Team Lead (Project Manager) Branding
@ Verve
Amsterdam, Den Haag

Senior Digital Designer (Visual)
@ Verve
Amsterdam, Den Haag

Projectmanager Digital Branding
@ Dutch Portfolio
Utrecht

@ Dutch Portfolio
Utrecht

Creative Coder / Digital Designer
@ Multitude
Amsterdam

@ Greenberry
Utrecht

@ Random Studio
Amsterdam

@ Urgenda
Zaandam

@ September Digital
Utrecht

@ Lama Lama
Amsterdam

@ Eight
Arnhem
Jouw vacature in Halfvet? Voeg ‘m toe.
Voor in de rij bij sollicitaties? Join de Halfvet Talent Collective.
TOOLS

SVG Shapes
👋
Het is vanaf nu mogelijk om op Beehiiv te reageren op de nieuwsbrief. Doe dat vooral, vind ik leuk! Maar een persoonlijke reply sturen wordt ook gewaardeerd 🙂
Tot over twee weken,
Jeroen.