• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #56 – Een persoonlijke zoekmachine voor beelden

Halfvet #56 – Een persoonlijke zoekmachine voor beelden

KICKOFF

Dit kan Anything zijn

In 2018 zag ik bij Us By Night een presentatie van Thomas Traum waar hij vertelde over z'n obsessie met beelden. Interessante visuals die hij tegenkomt verzamelt 'ie in een enorm beeldarchief en in z'n ontwerpen refereert hij veel naar internetcultuur en memes. Hij had het toen over een tool die hij aan het ontwikkelen was om z'n beeldverzameling te ontsluiten. Die tool is er nu. Voor iedereen.

De dienst heet Anything en het is je eigen, persoonlijke zoekmachine voor beelden. Je voert interessante beeldbronnen in (websites, Instagram-pages, Are.na-accounts, rss-feeds, anything) en alle beelden die daar verschijnen worden automatisch gescraped en toegevoegd aan jouw Anything. Bovendien worden de beelden met machine learning geanalyseerd en van tags voorzien. Vervolgens kun je je archief doorzoeken op die tags. Zo heb je je eigen Google Image Search, maar met alleen bronnen die jij tof vindt.

Browsen in Anything

Anything is in public beta en je kunt je aanmelden voor de waiting list. Ik heb al met de tool kunnen spelen (anything.io/jeroen) en het werkt als een tierelier. Check ook de walkthrough van Thomas Traum himself.

READING LIST

Veel interessante insights in dit artikel. Hoe geef je tijdens de taaie, tweede coronagolf leiding aan een team dat moe, ongeduldig en chagrijnig begint te worden? Richt je op drie zaken:

  • Understanding the difference between urgency and importance (and focus on the latter)

  • Be compassionate while also driving your employees to action by channeling their feelings of defiance, anger, and frustration.

  • Change things up every single day with a focus on energizing your team.

Rond deze tijd zijn er altijd veel trend-lijstjes. Ik haat het woord trend omdat het oppervlakkigheid en tijdelijkheid suggereert. Vervang het door ontwikkelingen en de lijstjes zijn al beter te pruimen.

Superleuke case study van een nieuwe feature die Spotify introduceerde: Group Sessions. Het ux design ervan is een totale ramp en dat wordt stap voor stap blootgelegd. Learning from others' failures!

De resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar design tools laat een paar flinke shifts zien t.o.v. vorig jaar. Meest interessant wat mij betreft:

  • Miro en Figma zijn enorm in populariteit gestegen

  • InVision en InVision Studio zijn op sterven na dood

  • Storybook en Zeroheight zijn de populairste 'single purpose' design system tools

2020 was een topjaar voor data visualisaties. Maar hoe bracht je 100 jaar geleden een virusuitbraak in beeld? Dit artikel vergelijkt de visualisaties van nu en toen.

En dit artikel zet de beste data visualisaties van afgelopen jaar op een rij.

IN JE FACE

Lees: CCC

Ik hou van visual identities waarvan de verschillende onderdelen als een puzzel in elkaar vallen. Zoals in de sterke restyling van het Britse CCC (Climate Change Committee). Ontwerp: TEMPLO.

Purple chic

Het lijkt alsof alles deze weken paarsig kleurt 🙃 Zo ook de heerlijk gelikte website van Zoox. Schitterende kleuren in achtergrondverloopjes, buttons en glossy-dark animaties. Mooimooimooi.

MUST: CASPER GLORIUS

Casper is Head of product bij Solar Monkey

Must read

Emotional Design (Donald A. Norman) – Niet echt 'nieuw', maar wat mij betreft een boek met tijdloze inzichten. Iedereen kent deze auteur van The Design of Everyday Things, een beroemd pleidooi voor usability en functioneel design. In dit andere, minder bekende boek belicht hij juist de andere kant van de medaille. Namelijk het feit dat wij als mensen diep emotionele wezens zijn en ook op die manier beslissingen nemen. Heb je wel eens moeite je 'intuïtieve' of 'emotionele' ontwerpbeslissingen rationeel te onderbouwen? Lees dit boek!

Must see

O’Keeffe’s Working Hands – Hier op mijn bureau staat de laatste maanden een handcrème waar ik graag naar kijk. Met dat vele handen wassen zul je als man zelfs aan de beauty producten moeten. Maar wat ga je kopen? O’Keeffe’s Working Hands. Geniale branding en product strategie. In een markt die gedomineerd wordt door getut, mooiboys en lifestyle komen zij met een stoere uitstraling en een praktische benadering. We lossen een probleem voor je op: schrale handen. Verder geen BS. En ja, ik vind hem ook gewoon mooi met die letter (Clarendon?) en dat frisse groen.

Must use

Miro – In een tijd van thuiswerken is dit toch wel een hele fijne tool die het samen whiteboarden kan vervangen. Wat ik ook fijn vind, is dat Miro niet de mogelijkheden heeft om je bezig te houden met details als verfijnde typografie etc. Iets waar ik me in Figma of Sketch al snel in kan verliezen. Miro dwingt je juist om het 'ruw' te houden in de eerste fase van een ontwerpproces. Wil het ook nog gaan proberen met een iPad, dat is helemaal ideaal waarschijnlijk.

SPLINE TUTORIAL

Spline is de natte droom van elke 2d-ontwerper die 3d-visuals voor het web wil maken. Makkelijker dan Cinema 4D of Blender en je export is web ready. Check deze tutorial om een indruk te krijgen van de mogelijkheden.

FRESH FONTS

Degular (OH no Type)

Boogy Brut (Boogy Paper & Bureau Brut)

Freigeist (René Bieder)

TOOLS

Bubbles

  • Hijack Your Feed is een todo-app voor wie te veel op Twitter zit: het zet je todo's in je Twitter-feed. Je kunt ze daar zelfs markeren als done. Briljant.

  • Glassmorphism CSS generator genereert de CSS-code voor je glassmorphistic UI.

  • Ohyay maakt virtual spaces, met video chat en alles.

  • Typography Resources verzamelt tools, fonts, kennis en inspiratie.

  • Bubbles is een Chrome extensie waarmee je voor anderen (audio)comments plaatst op elke plek, op elke website.

All caught up.

Voor wie m'n 2020-jaaroverzicht heeft gemist: check ’m hier voordat ‘ie koud wordt.

En er zijn nog een beperkt aantal tickets beschikbaar voor de variable font workshop, begin februari 👀

Tot over twee weken!

Jeroen.

Join the conversation

or to participate.