• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #41 – Kleuren die je nog nooit hebt gezien

Halfvet #41 – Kleuren die je nog nooit hebt gezien

KICKOFF

Binnenkort ondersteunt CSS nieuwe kleurruimtes en dat is een big deal. Websites gaan straks kleuren gebruiken die eerder niet mogelijk waren.

Een kleurruimte is het scala aan kleuren dat je kunt inzetten in je ontwerp. Voor drukwerk geldt bijv. CMYK en op internet wordt sRGB gehanteerd. Maar ook devices (telefoons, monitoren, tv's) hebben een bepaalde kleurruimte. Het device dat je ontwerp toont, moet dus minstens de kleurruimte hebben van het ontwerp zelf. Daarom kun je beter geen RGB-kleuren gebruiken voor drukwerk, want de kleurruimte van CMYK (waar drukpersen mee werken) is veel kleiner dan RGB.

In browsers bepaalt CSS de kleurruimte. Daar is sRGB de norm, maar dat wordt binnenkort verruimd met ondersteuning voor o.a. de LCH-kleurruimte. En dat is om twee redenen goed nieuws.

Ten eerste: LCH is een veel grotere kleurruimte dan sRGB, wel 50% groter. De meeste devices hebben inmiddels zulke goede schermen dat ze veel meer kleuren kunnen tonen dan alleen sRGB-kleuren. Als ontwerpers hun kleuren gaan definiëren in LCH, dan hebben ze dus de helft meer kleuren tot hun beschikking! 😲

De sRGB-kleurruimte (het gekleurde deel) binnen de LCH-kleurruimte (de cilinder)

Ten tweede: LCH is een veel intuïtievere manier van kleurnotatie. Aan RGB-waardes kun je lastig aflezen hoe licht een bepaalde kleur is. En het is omslachtig om meerdere kleuren in dezelfde mate lichter of donkerder te maken. In LCH is het een kwestie van één waarde aanpassen.

LCH staat voor Lightness (lichtheid), Chroma (kleursterkte; lijkt op verzadiging) en Hue (tint, of kleurtoon). Om een paar kleuren gelijkmatig lichter te maken, verhoog je eenvoudigweg hun de L-waarde. Speel hier maar eens met LCH om het effect te zien.

Deze vier kleuren zien er even licht uit omdat ze dezelfde L-waarde hebben

Meer weten? Lees deze en deze blog.

READING LIST

Jelle Prins organiseerde een alternatieve appathon en komt met zijn voorstel voor een corona app. Goed doordacht, helder geformuleerd en all inclusive. Hopelijk volgen meer ontwerpers met hun ideeën (óók voor oplossingen zonder app), want zoals Jelle zelf zegt: Even if 90% of the paths explored ultimately lead to a dead-end, opening up the economy even just a day earlier will likely return the investment tenfold.

13 jaar geleden onderzochten Jakob Nielsen en Don Norman ons online leesgedrag. Dat onderzoek is herhaald en wat blijkt? Hoewel devices en designs in de tussentijd enorm zijn geëvolueerd, is de manier waarop we tekst lezen niet fundamenteel veranderd.

We leven in de grootste A/B test uit de geschiedenis om te leren welk effect remote werken heeft op de kwaliteit van team gedrag. De behavioural design experts van SUE publiceerden het rapport Leading Distributed Teams, met inzichten en aanbevelingen. Ik heb het nog niet gelezen, maar ziet er interessant uit.

Dit is waar variable fonts kunnen shinen! Witte tekst op een zwarte achtergrond lijkt vetter dan zwarte tekst op wit. Hierdoor kan tekst in dark mode slecht leesbaar zijn. Door witte tekst op zwart iets slanker te maken, fix je het probleem. Hoe? Koppel een variable font aan CSS et voilà.

Ik merk dat videocalls me veel meer energie kosten dan fysieke meetings. Zelfs bij calls met vrienden heb ik last van Zoom fatigue. Ik blijk heel normaal te zijn.

Bij Marek Minor van Bakken & Bæck gaat een artikel schrijven niet vanzelf. Heel herkenbaar, ik wik en weeg vaak ook een eeuwigheid tijdens het schrijven van Halfvet. In de tips van Marek kan ik me dan ook helemaal vinden.

IN JE FACE

Fantastisch logodesign voor filmproducent Spektr, ontworpen door Lava. Ben benieuwd hoe het logo zich gedraagt op andere dragers, maar het samenspel met fotografie is geweldig.

Een variable font dat z'n assen verdeelt tussen Time New Roman en Arial, dat is Times New Arial. Ontwikkeld door ontwerpbureau Liebermann Kiepe Reddemann.

Tja, de outdoor advertentieruimte voor de lanceringscampagne van het nieuwe zoutje Emily was vorig jaar al ingekocht, ver voor corona...

MUST: KAREN VAN DE KRAATS

Karen is Senior Visual Designer bij WeTransfer

Must read

How to thwart the robots: Unabashed creativity – Creativiteit is de toekomst. Dit artikel laat ons zien hoe wij onze kinderen (=onze toekomst) moeten opvoeden als creatieve denkers met empathie die niet vervangen kunnen worden door een robot.

Must see

Verbeeldingskracht is een creatieve super power – Tijdens 99U, een design conferentie in New York, zat ik in het publiek toen Ashley C. Ford een erg inspirerende talk gaf over verbeeldingskracht. Ik werd geraakt en was in tranen. Het heeft mij houvast en hoop gegeven en doet mij beseffen dat we onze verbeeldingskracht moeten blijven voeden.

Must use

Pigma Micron tekenset – Van mijn vriend heb ik voor mijn verjaardag een prachtige tekenset gekregen. De laatste tijd ben ik het handmatige tekenen en intuïtieve schetsen weer aan het opzoeken. Ik haal hier veel plezier en rust uit. De mooiste dingen ontstaan door foutjes, door het gewoon te proberen. Ik zit al de hele dag achter een computer ;)

FRESH FONTS

Flecha (R-Typography)

Molitor (250TF)

Voyage (VJ-Type)

LEREN

Wout Arets is creative en heeft een Instagram-cursus ontwikkeld waarin je leert hoe je je ideeën laat vliegen. Hij heeft voor 80 minuten aan video klaarstaan, verdeeld over 42 lessen. Ik ben er net aan begonnen.

Frozen Rockets biedt een gratis spreekuur aan voor wie advies over accessibility nodig heeft. Of een extra paar ogen die meekijken met je ontwerp of code. Boek een videocall van 30 minuten met ontwerper Peter van Grieken.

Corona cadeau! Netflix heeft z'n documentaireserie Abstract gratis op Youtube gezet.

All caught up.

Op de valreep nog een paar GRRR updates:

Ons werk voor The Ocean Cleanup is genomineerd voor een Webby Award. Het is de People's Voice categorie dus eh... ik heb je stem nodig 😊

Vanaf de zomer is er weer een stageplek beschikbaar bij GRRR. Ben je / ken je iemand?

En we zijn nu officieel B-Corp gecertificeerd! 🌎♻️🌲Later meer hierover.

Tot over twee weken!

Jeroen.

Join the conversation

or to participate.