Halfvet #128

Smaak is alles

KICKOFF

AI zal alles in het ontwerpproces automatiseren dat kan worden geautomatiseerd. Wat overblijft zijn de echt menselijke aspecten van ons vak die lastig zijn uit te besteden. Als je als ontwerper zoekt naar bestaansrecht op lange termijn, richt je dan op typisch menselijke vaardigheden die technologie niet kan kopiëren.

Er zijn denk ik drie design skills die voor ontwerpers cruciaal worden:

  • Menselijkheid: empathie tonen, ethisch handelen, lichamelijkheid, de waarom-vraag stellen, verantwoording afleggen.

  • Systeemdenken: context bieden, consistentie, schaalbaarheid, samenwerken, belangen afwegen (business vs. gebruikersbehoeften vs. techniek vs. merk).

  • Visie: persoonlijkheid, mening, je eigen geschiedenis, intentie, een antenne voor trends om het onuitgesprokene te benoemen.

Bij visie hoort ook nadrukkelijk: het hebben van smaak. Een eigen mening over wat schoonheid is. Een gevoel voor esthetiek, gevormd door jarenlange bewuste en onbewuste inspiratie. Want het ontwikkelen van goede smaak kost tijd.

Elizabeth Goodspeed schreef een schitterend essay over het belang van smaak. Ze zegt: Taste is what enables designers to navigate the vast sea of possibilities that technology and global connectivity afford, and to then select and combine these elements in ways that, ideally, result in interesting, unique work.

Smaak is misschien wel ons grootste wapen tegen AI.

READING LIST

Deze brandbrief van Brian Collins en J.A. Ginsburg voelt a little late to the party, maar de boodschap is niet minder belangrijk. De ongezonde focus van Design Thinking op human-centered design heeft andere belangen (zoals het milieu) verwaarloosd. Het is tijd dat businesses (en ontwerpers) transformeren naar planet-centered. So let’s put away the Post-Its and get to work. Ja!

 

Op juridisch vlak is er nog veel onduidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan met AI tools. Dit artikel zet op een rij wat in ieder geval wel helder is.

 

Ik ben opgeleid als print-ontwerper maar vond het eeuwig-aanpasbare van digital design een verademing. Niets staat in steen gehouwen en dingen kunnen eindeloos worden verfijnd. Toch zijn er een aantal universele design principles die zowel gelden in print als digitaal. Deze blog raakt er een aantal aan. (Het lijkt een gigantische long read, maar het grootste gedeelte van de pagina is navigatie naar andere pagina’s💩)

 

Brad Frost kennen we als design system guru; dus interessant om te horen welke rol hij ziet weggelegd voor AI. Hij beschrijft zes use cases en toont aan dat design systems en AI eigenlijk een perfecte match zijn. Beide draaien namelijk om patroonherkenning en voorspelbaarheid. Wel is er altijd een menselijke developer nodig om de output te controleren. Want: we like to think of AI as a smart-but-sometimes-unsophisticated junior developer. That means we need to review their work and ask for revisions, just as you would with a human developer. 

IN JE FACE

David Airey schrijft een leuke blog over identity design en richt zich in z’n nieuwe boek Identity Designed: The Process op het maakproces. Het is opgebouwd aan de hand van de vier fundamental ontwerpfases: onderzoek, strategie, ontwerp en implementatie.

 

Studio Dumbar heeft een prachtige motion identity ontworpen voor Instagram. Het meest geslaagd vind ik het menselijke gevoel dat de stijl heeft. Door imperfectie toe te voegen lijkt het alsof een echt persoon elementen laat bewegen. Dat sluit goed aan bij de doelgroep van creators.

MUST

Sebastiaan Werkendam

Sebastiaan is Halfvetter en freelance brand designer met te veel ideeën en te weinig tijd.

Guilty pleasure Insta account:

Een tijd geleden kwam ik The Rochambeau Club tegen – een exclusieve, elitaire, ‘oud-geld’ sociëteit met een toef nostalgie, gelegen in de Code D’Azur. Denk canapés, tennisbanen en kaviaar. Het account was toen nog klein, maar ik was gelijk gefascineerd door de uitstraling en de geestige copywriting in the captions. Inmiddels verkopen ze merch & rosé. Alle uitingen zijn heel consistent gedaan en ik ga erg goed op deze stijl van branding. Ik wil verder eigenlijk niet te veel verklappen, dus bekijk het account en trek je eigen conclusies.

Plek waar ik nieuwe lettertypes ontdek:

Heb je ook wel eens een eigen project geïnitieerd wat in de lade verdwijnt? Dat heb ik wel vaker. Je hebt een waanzinnig leuk project bedacht, alleen het afmaken... dat komt er niet van. En dat is best zonde. Precies dat is het idee achter The Drawer van OHNO Type. James biedt hier incomplete fonts aan die niet meer worden afgemaakt, maar ook zonde zijn om nooit te delen. En dat voor een schappelijke prijs. Iedere maand wordt de lade opengetrokken.

Eigen side project waar ik super trots op ben:

Burennetwerk Amsterdam is een sympathieke club die Amsterdamse buurtgenoten aan elkaar koppelt voor een helpend burenhandje of een gezellig praatje. Voor hun tienjarig bestaan heb ik ze geholpen met het bedenken en ontwerpen van hun eigen jubileumbiertje, Buur. Het was leuk om mijn design-vaardigheden als vrijwilliger voor een goed doel in te zetten! De biertjes zijn overigens bijna op en we zijn op zoek naar een nieuwe brouwerij, dus als je toevallig een brouwer als buur hebt kan je bij me aanbellen!

HALFVET GPT

🤔 Met welke tool maak je makkelijk een 3D-animatie?
🤔 Hoe werken color fonts?
🤔 Wat was die vette dating app identity ook alweer?

Vraag het Halfvet GPT!

Met deze bot doorzoek je het hele nieuwsbrief-archief, van 2018 tot nu. Het is getraind op alle artikelen, tools, cases, fonts, identities en websites die ooit in Halfvet stonden. Halfvet GPT is jouw inspiratiebron voor digital design.

(Alleen beschikbaar voor OpenAI Plus-accounts)

TOOLS

Typlr

  • 404s verzamelt de tofste 404-pagina’s.

  • Brainstory helpt je met brainstormen. De AI-bot stelt wedervragen om zo je ideeën aan te scherpen.

  • Darkroom is een mooie mockupboer.

  • Gradientor maakt gradients en geeft de CSS code.

  • Typlr is een letterontwerp-tool in de browser.

👋

Tot over twee weken!

Jeroen.

Deel deze Halfvet

Join the conversation

or to participate.