Halfvet #127

Hoe zetten ontwerpbureau's AI in?

KICKOFF

Brand icon van agency Born Ugly

Op dit moment geef ik les aan ontwerpstudenten over het inzetten van AI in het ontwerpproces. We behandelen verschillende tools en bespreken wat er verandert als je bepaalde taken overlaat aan AI en wat hetzelfde blijft. Leuk en leerzaam om samen tegen de (on)mogelijkheden aan te lopen.

Ook bij ontwerpbureau’s wordt kaf van koren gescheiden. We zitten midden in een hype en beginnen te ontdekken wat wel en niet werkt. Veel bureau’s hebben inmiddels een AI-werkgroep in het leven geroepen om kansen te zien en kennis op te bouwen.

Creative Boom is bij 25 agencies langsgegaan om in kaart te brengen hoe zij AI toepassen in klantprojecten. Het onderzoek geeft een mooi beeld van waar we op dit moment staan. Kunstmatige intelligentie wordt al jaren ingezet voor gepersonaliseerde en geautomatiseerde content, maar generatieve AI opent hele nieuwe deuren. De volgende toepassingen worden genoemd:

  • Overbrengen van ideeën: het visueel uitleggen van ideeën, zowel aan mede-ontwerpers als aan klanten. Hoewel AI-visuals nuttig zijn om het creatieve proces te starten, zijn ze trouwens zelden onderdeel van het uiteindelijke product.

  • Art direction: bijvoorbeeld voor het maken van moodboards.

  • Dynamische content: AI maakt snelle en eenvoudige aanpassingen mogelijk, ideaal voor gepersonaliseerde campagnes die zich aanpassen aan verschillende situaties en markten.

  • Storyboarding: experimenteren met verschillende concepten zonder dat een aparte storyboarder nodig is.

  • Onderzoek en samenvattingen: zoals het verwerken van interviews en het samenvatten van strategie-documenten.

  • Consistentie en code: het formuleren van een specifieke tone of voice of het creëren van code.

Het artikel sluit af met een mooie quote van Stephen Jenkins van Too Many Dreams: "Always add a human layer: that's where the magic happens. AI isn't simply about getting things done faster and cheaper. It's about augmenting skills and enhancing processes to help make things better than they could have been with humans or technology alone."

READING LIST

Matej Latin vertelt openhartig over z’n burn-out, opgelopen bij een ontwerpbureau met een toxische bedrijfscultuur. Hij wisselt zelfanalyse af met adviezen voor andere ontwerpers. Persoonlijk verhaal met herkenbare elementen.

 

Het inzetten van nieuwe technieken om een betere schilder/fotograaf/ontwerper te worden, is van alle tijden. Zelfs Caravaggio maakte gebruik van ‘fotografische’ technieken – en hij is er niet minder een genie door. Biedt perspectief op de discussie in onze tijd over AI en creativiteit.

 

Voor als je even alles op een rij wil hebben over design systems.

 

Zo gaaf om te zien dat Adobe echt werk maakt van ethisch verantwoorde AI. Hun Firefly is getraind op legale en vrije content (in tegenstelling tot vrijwel alle andere genAI tools), en het model wordt nu actief gescreend en getweakt om stereotyperingen, discriminatie en andere schadelijke resultaten te voorkomen. Adobe bewijst dat het gewoon mogelijk is om verantwoorde en veilige beelden te genereren. No excuses anymore!

 

Kleurruimtes zijn menselijke constructen om met kleur overweg te kunnen. Als ontwerper heb je hier mee te maken dus beter weet je welke kleurruimte het beste is om in te vertoeven.

IN JE FACE

Het Typeople font bestaat uit typografische characters én levende characters.

 

Leuk interview met illustrator Jannik Stegen, die mens en dier samensmelt in een herkenbare, quirky stijl.

MUST

Jort Boot

Jort is Halfvetter en creative director van Lama Lama 

Boek dat ik iedereen kan aanraden:

Football Type 2 is een heel mooi boek voor liefhebbers van zowel voetbal als design. Het staat vol met custom cijfers en letter fonts die elk shirt mooi maken. Na het lezen van dit boek zul je voorgoed een andere kijk hebben op voetbalshirts.

Beste activiteit om geïnspireerd te raken:

Hardlopen: veel ruimte om na te denken zonder dat je een laptop voor je hebt.

Eigen side project waar ik super trots op ben:

Ons project Our World voor Justdiggit, waarvoor ik 11 dagen naar Kenia en Tanzania ben gegaan en waar we alle vergroeningstechnieken in 360º hebben vastgelegd. Deze opnames hebben we omgezet in een digital experience, zodat elke bezoeker zich voor even in Afrika en in de projecten kan onderdompelen. Op deze manier kan iedereen de impact van Justdiggit voelen en begrijpen wat ze daar precies doen.

FRESH FONTS

Miniature (Off Type)

Ferryman (Floodfonts)

Solare (Nikolas Type)

Galnoy (Daniel Iglesias)

HALFVET GPT

🤔 Met welke tool maak je makkelijk een 3D-animatie?
🤔 Hoe werken color fonts?
🤔 Wat was die vette dating app identity ook alweer?

Vraag het Halfvet GPT!

Met deze bot doorzoek je het hele nieuwsbrief-archief, van 2018 tot nu. Het is getraind op alle artikelen, tools, cases, fonts, identities en websites die ooit in Halfvet stonden. Halfvet GPT is jouw inspiratiebron voor digital design.

(Alleen beschikbaar voor OpenAI Plus-accounts)

👋

Pssst! TodayTomorrow in Rotterdam zoekt een Senior UX designer die impact wil maken. Check de vacature hier.

Tot over twee weken!

Jeroen.

Deel deze Halfvet

Join the conversation

or to participate.